sunnuntai 20. helmikuuta 2011

Tapahtumisesta minä haluan eroon

Tapahtumisesta minä haluan eroon. Olen kyllästynyt siihen, että tapahtuu. Liikuttelen silmiäni ja nyt pysäytän ne. Tuohon kohtaan paneudun loppuaikani täällä. En tarvitse koko kuvaa, pikselin on riitettävä minulle. Pikseli on kiinnostava. Pikselissä on enemmän kuin voin sisäistää.
            Haluaisin hidastaa. Nopeudesta minä haluan eroon. Haluaisin olla jähmeä. Nopea luulee, että jossain on jotain.
            Haluaisin hallita. Mikään ei pidä sinuakaan kaistallasi.
            Haluaisin olla kynnet: uloinna, tuntoaistitta, sielun tavoittamattomissa.
            Haluaisin pidellä kuolevaa mustalaislasta käsivarsillani.
            Haluaisin kerrankin rakastaa ilman sivuääniä.
            Ajattelen, että rakkaus on tieteellisesti selitettävissä. Se ei ole minulle ongelma. Ajattelen, että rakkaus syntyy kuten kohteliaisuuskin: vaihtoehtojen puutteesta. Ajattelen, että rakkaus kuolee kuten ihmisetkin: silloin tällöin.
            Illalla kävelen järven jäällä ja ajattelen että se on tärkeää.
            On tähtiä ja pimeää.
            On todennäköistä että imeytyisin tuonne ylös. Kuinka on mahdollista etten imeydy tuonne ylös. Imeytyisinpä tuonne ylös.
            Mitähän sitä sitten ajattelisi.
            Kun en tiedä mitä ajatella, ajattelen tähtiä. Kun tunnen olevani arjen tai yksinaisuuden kuplassa, ajattelen päävärejä. Kun en muista ilmansuuntia tai vasenta oikeasta tai oikeaa väärästä, palautan mieleeni opettamasi mantran. Kun en tiedä nollako vai eikö nolla, keskityn vahvuuksiini. Se on vaikeaa, mutta lopulta jotain tarttuu tuulastuskeihääseeni. Kun en tiedä istuako vai maata vai että mitenkä olla taiko pystyssä vai häh, ajattelen kaloja ja tähtiä. Kaloja jään alla. Tähtiä jään yllä. Kalojen suomuja, limaa ja sieluttomien silmien muistia. Ajattelen palavia tähtiä.
            Ehkä minäkin kaukaa näytän etten olisi niin tulessa.

4 kommenttia:

  1. Kiitos. Tuli parempi olo.

    VastaaPoista
  2. kiitos. en halua kuulostaa nyt ihan tackyltä ja nololta, mutta enhän oikeasti voisi odottaa hienompaa kommenttia kuin tuo.

    VastaaPoista
  3. Tästä tekstistä nautin. Mietin pitkään ueita kohtia, joilla on varmasti sinulle eri merkitys kuin minulle. Sitten lopetin miettimisen ja läksin ulos.

    VastaaPoista